Zgodnja obravnava otrok v vrtcu je ključnega pomena za njihov celostni razvoj. Gre za izvajanje pedagoških, psiholoških in drugih strokovnih pristopov, ki so namenjeni podpiranju otrok v zgodnjih fazah njihovega življenja, od starosti 1 do 6 let. V tem obdobju je možen pomemben vpliv na otrokovo socialno, čustveno, kognitivno in telesno rast.
Pri otroku lahko tekom razvoja opazimo različne težave, posebnosti, primanjkljaje. V kolikor jih opazimo v vrtcu, starše povabimo na pogovor in jih napotimo k otrokovemu pediatru. Osebni pediater je vstopna točka usmerjanja. Nanj se lahko obrnete tudi starši sami in nas o tem obvestite.
Pediatru opišete težave, ta pa vas usmeri v razvojno ambulanto s centrom za zgodnjo obravnavo Maribor.
Zdravnik v RA s CZO je specialist pediater z dodatnimi znanji o razvoju otroka in zgodnji obravnavi. S starši se pogovori o poteku nosečnosti, poroda in dosedanjega razvoja ter o skrbeh v zvezi z razvojem otroka.
Med pregledom opazuje otrokovo gibanje in igro, oceni socialno interakcijo otroka, komunikacijo, vidno in slušno zaznavanje, otrokove grobo-motorične in fino-motorične spretnosti ter glede na razvoj igre posredno tudi otrokove kognitivne sposobnosti. Po pregledu se pogovori s starši in jim razloži svoja opažanja. Poda nekaj osnovnih nasvetov glede nege in ustreznega sodelovanja z otrokom pri vsakodnevnih aktivnostih.
V primeru opaženih odstopanj na enem ali več področjih razvoja se s starši pogovori o možnosti vključitve v obravnave v okviru multidisciplinarnega tima, ki so pomembni za pomoč otroku in družini s področja zdravstva, vzgoje in izobraževanja in socialnega varstva. Po potrebi, v dogovoru s starši, otroka napoti na nadaljnjo diagnostično in terapevtsko obravnavo k ustreznim specialistom.
Rezultat timskega sestanka je zapisnik, ki postane uradni dokument. V njem so že lahko zapisane potrebne prilagoditve za otroka (prostor, igrače, časovne prilagoditve ipd.), zapiše se ali otrok potrebuje spremljevalca v vrtcu, zapiše se program, v katerega se vključi otrok (v t.i. redne oddelke vrtca ali t.i. razvojne oddelke). Na osnovi zapisnika se otroku nudi pomoč v vrtcu.
Pomoč otroku poteka v skladu z individualnim načrtom pomoči družini ali zapisnikom multidisciplinarnega tima centra za zgodnjo obravnavo. Vrtec po prejemu podpisanega zapisnika s strani staršev sestavi strokovno skupino, ki za otroka pripravi individualiziran program. V njem povzame potrebne prilagoditve, ki jih izvajajo strokovni delavci v skupini pri vzgojno-izobraževalnem delu ter predstavi načrt dodatne strokovne pomoči v vrtcu, ki jo izvaja vzgojitelj za zgodnjo obravnavo (strokovnjaki različnih profilov).
Izvajanje pomoči v vrtcu
Pomoč otroku poteka v vrtcu, v oddelku ali izven oddelka, individualno ali v manjši skupini. Otroku se nudi pomoč tako, da se mu omogoča normalno vključevanje v skupne dejavnosti, hkrati pa se mu nudi pomoč za uspešno reševanje izzivov. Otroci z dodatno strokovno pomočjo v vrtcu lažje napredujejo, velikokrat lahko svoje primanjkljaje povsem omilijo in to jim omogoča boljši začetek nadaljnjega izobraževanja.
Usmerjanje otrok s posebnimi potrebami
Multidisciplinarni tim najkasneje 6 mesecev pred vstopom v osnovno šolo v zapisniku predlaga program vzgoje in izobraževanja ter pomoč v šoli, pri čemer upošteva tudi mnenje vrtca. Starši vložijo zahtevo za začetek postopka usmerjanja v skladu z zakonom, ki ureja usmerjanje otrok s posebnimi potrebami. Zavod Republike Slovenije za šolstvo na podlagi zapisnika multidisciplinarnega tima izda odločbo o usmeritvi v skladu z zakonom, ki ureja usmerjanje otrok s posebnimi potrebami.
https://www.zrss.si/usmerjanje-otrok-posebne-potrebe/
Kdo so otroci s posebnimi potrebami?
Otroci s posebnimi potrebami so otroci z motnjami v duševnem razvoju, gluhi in naglušni otroci, slepi in slabovidni otroci oziroma otroci z okvaro vidne funkcije, otroci z govorno-jezikovnimi motnjami, gibalno ovirani otroci, otroci s primanjkljaji na posameznih področjih učenja, dolgotrajno bolni otroci, otroci s čustvenimi in vedenjskimi motnjami in otroci z avtističnimi motnjami.